dnes je 24.4.2024

Input:

11/2017 F.s., Metodické usmernenie sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií SR č. MF/015729/2017 - 1411 k finančnému riadeniu pre správcov kapitoly štátneho rozpočtu

11/2017 F. s.
Metodické usmernenie sekcie auditu a kontroly
Ministerstva financií SR
č. MF/015729/2017 - 1411
k finančnému riadeniu pre správcov kapitoly štátneho rozpočtu
1. Úvod
Ministerstvo financií SR vydáva toto metodické usmernenie podľa § 3 písm. b) zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“) s cieľom zabezpečiť primeranú aplikáciu ustanovení zákona o finančnej kontrole a audite.
Metodické usmernenie je zamerané na základné princípy, zásady a minimálne požiadavky kladené na finančné riadenie podľa § 5 zákona o finančnej kontrole a audite. Metodické usmernenie je určené najmä pre štatutárne orgány a vedúcich zamestnancov orgánov verejnej správy, ktorými sú správcovia kapitoly štátneho rozpočtu (ďalej len „SKŠR“) podľa § 9 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a predstavuje minimálny základ pre vytvorenie, zachovávanie a rozvíjanie finančného riadenia v rámci SKŠR, pričom jeho nastavenie predpokladá znalosť príslušnej legislatívy a prispôsobenie finančného riadenia na konkrétne podmienky SKŠR.
Každý SKŠR je povinný nastaviť systém finančného riadenia na svoje podmienky tak, aby mu systém napomáhal zabezpečovať a plniť jeho ciele a úlohy, ako aj vynakladať verejné financie hospodárne, efektívne, účinne a účelne. Základné prvky finančného riadenia uvedené v metodickom usmernení je potrebné vnímať v ich vzájomnej previazanosti a komplexnosti a príklady a vzory môžu byť pre jednotlivých SKŠR pomôckou ako vytvoriť systém finančného riadenia.
2. Základné charakteristiky systému verejnej vnútornej kontroly
Verejná vnútorná kontrola vo verejnej správe zahŕňa rozsiahlu sieť systémov zavedených v rámci orgánu verejnej správy za účelom primeraného zabezpečenia organizačných a finančných cieľov. Koncepciu verejnej vnútornej kontroly vytvorila Európska komisia1) s cieľom poskytnúť štruktúrovaný a funkčný model vytvárania prostredia vnútornej kontroly, ako aj modernizáciu kontrolných systémov vo verejnom sektore v súlade s medzinárodnými štandardami a osvedčenými postupmi v Európskej únii.
Verejná vnútorná kontrola predstavuje systém vnútorného kontrolného prostredia s cieľom poskytnúť primeranú záruku, že transakcie sú vykonávané v súlade s princípmi zdravého finančného riadenia, transparentnosti, hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti, ako aj s relevantnou legislatívou a rozpočtovými pravidlami. Z dôvodu zabezpečenia ochrany verejných financií je dôležité vytvoriť a zabezpečiť efektívny a účinný systém verejnej vnútornej kontroly. Verejná vnútorná kontrola je vo svojej povahe preventívna a má zabezpečiť, že sú implementované primerané opatrenia, ktoré majú v najvyššej možnej miere brániť vzniku korupcie, podvodu a neoprávnenému použitiu verejných financií.
Verejná vnútorná kontrola je založená na troch hlavných pilieroch - troch stupňoch uistenia:
- manažérska zodpovednosť, finančné