dnes je 25.4.2024

V októbri 2014 prijala Národná rada SR dve novely zákonov, pri ktorých sa predpokladá zvýšenie zamestnanosti, vzťahujúce sa na dlhodobo nezamestnaných alebo dlhodobo neaktívnych ľudí a na mladých ľudí vo veku 25 – 29 rokov. Obe novely nadobudli účinnosť 1. januára 2015.

I. Osobitný príspevok

Novela, meniaca a dopĺňajúca zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi, okrem iného, mení a rozširuje ustanovenie § 16 „Osobitný príspevok“. Osobitný príspevok patrí fyzickej osobe, za naplnenia troch kumulatívnych podmienok:

1) vznikol jej pracovný pomer alebo obdobný pracovný vzťah (napr. služobný pomer) dohodnutý najmenej v rozsahu polovice ustanoveného týždenného pracovného času (§ 85 Zákonníka práce ustanovuje obvykle 40 hodín týždenne) a jej dohodnutý príjem je najmenej vo výške minimálnej mzdy zodpovedajúcej dohodnutému rozsahu týždenného pracovného času (teda minimálne ½ z minimálnej mzdy určenej od 1. januára 2015, čo činí 190 eur mesačne), najviac vo výške dvojnásobku minimálnej mzdy (teda 760 eur mesačne),

2) pred vznikom pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu bola dlhodobo nezamestnaným občanom, evidovaným uchádzačom o zamestnanie alebo bola neaktívnou osobou (nemusela byť evidovaná ako uchádzač o zamestnanie) najmenej dvanásť po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov, pričom nevykonávala činnosť zakladajúcu nárok na príjem zo závislej činnosti, príjem z podnikania, príjem z inej samostatnej zárobkovej činnosti alebo na obdobný príjem v cudzine; neplnila povinnú školskú dochádzku; nepripravovala sa na budúce povolanie dennou formou štúdia; nepoberala nemocenské, materské alebo starobný dôchodok alebo nepoberala invalidný dôchodok, výsluhový príspevok, výsluhový dôchodok alebo invalidný výsluhový dôchodok, ak dovŕšila vek potrebný na nárok na starobný dôchodok,

3) táto fyzická osoba je členom domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi alebo ktorej sa skončilo poskytovanie pomoci v hmotnej núdzi v súvislosti so vznikom pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu.

V prípade splnenia podmienok stanovených vyššie, má takáto fyzická osoba nárok na osobitný príspevok, ktorý jej patrí počas trvania pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu najviac 12 po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov.

Výška osobitného príspevku má dve úrovne:

  • 126,14 eura mesačne prvých 6 kalendárnych mesiacov,
  • 63,07 eura mesačne ďalších 6 kalendárnych mesiacov.

Osobitný príspevok sa poskytuje za alikvotnú časť dní v kalendárnom mesiaci, počas ktorého fyzickej osobe, poberajúcej príspevok,  trval pracovný pomer alebo obdobný pracovný vzťah.

Úrad práce z vlastného podnetu postupuje retroaktívne, a teda prehodnotí nároky fyzických osôb na osobitný príspevok, keď tento nárok vznikol pred 1. januárom 2015 a trvá aj po 1. januári 2015 podľa navrhovanej novely zákona o pomoci v hmotnej núdzi.

Predmetný návrh novely, schválený NR SR dňa 15. októbra 2014, s účinnosťou od 1. januára 2015, teda predlžuje dobu poskytovania osobitného príspevku až na 12 mesiacov a zároveň zvyšuje výšku poskytovanej sumy až na dvojnásobok počas prvých šiestich kalendárnych mesiacov, teda na 126,14 eura.

Zámerom uvedených zmien je zvýšiť motiváciu zamestnať sa pri skupine osôb, ktoré sú v existenčnej núdzi, majú pravdepodobnosť veľmi nízkej kvalifikácie pre potreby trhu práce a nízkeho mesačného príjmu. Osobitný príspevok je nárokovateľným príspevkom za splnenia zákonných podmienok, svoj nárok si dotknutá fyzická osoba uplatňuje na miestne príslušnom úrade práce podľa miesta bydliska. Reálny dopad tohto opatrenia je ťažko predvídateľný, ministerstvo práce predpokladá v analýze sociálnych dopadov, že v roku 2015 bude 9 300 poberateľov osobitného príspevku a pre ďalšie roky viac ako 12 200 poberateľov.

Predpokladaná finančná záťaž pre rozpočet SR je pre rok 2015 tri milióny eur, pre roky 2016- 2017 po šesť a pol milióna eur. Skutočný počet poberateľov bude závisieť od reálnej miery motivácie nezamestnaných a neaktívnych osôb hľadať si pracovné uplatnenie s možným, až ročným, finančným zvýhodnením o tento príspevok v hmotnej núdzi.

II. Príspevok na podporu vytvorenia pracovného miesta v prvom pravidelne platenom zamestnaní

Novela meniaca a dopĺňajúca zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti stanovuje nový paragraf, § 51a, definujúci „Príspevok na podporu vytvorenia pracovného miesta v prvom pravidelne platenom zamestnaní“.

Príspevok je fakultatívny, miestne príslušný úrad práce, príslušný podľa obvodu, kde sa vytvorí takéto pracovné miesto, ho môže poskytnúť zamestnávateľovi, ktorý na ním vytvorené pracovné miesto prijme do pracovného pomeru uchádzača o zamestnanie:

  • mladšieho ako 25 rokov veku, vedeného v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej tri mesiace,
  • mladšieho ako 29 rokov veku, vedeného v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej šesť mesiacov.

Títo uchádzači o zamestnanie pred prijatím na vytvorené pracovné miesto nemali mať pravidelne platené zamestnanie (zamestnanie trvajúce dlhšie ako 6 mesiacov). Pracovný pomer má byť dohodnutý v rozsahu najmenej polovice ustanoveného týždenného pracovného času (minimálne 20 hodín týždenne v súlade s § 85 Zákonníka práce). Zamestnávateľ o príspevok musí písomne požiadať, príspevok nemožno kumulovať s inými príspevkami (napr. s príspevkom na podporu zamestnanosti znevýhodneného uchádzača o zamestnanie; príspevkom na podporu miestnej a regionálnej zamestnanosti; príspevkom na udržanie občana so zdravotným postihnutím v zamestnaní). Príspevok na základe písomnej dohody poskytuje úrad najmenej šesť mesiacov a najviac dvanásť mesiacov. Zamestnávateľ sa zaväzuje zachovať pracovné miesto najmenej po dobu trvania polovice doby poskytovania príspevku (napr. pri dobe poskytovania 6 mesiacov ešte ďalšie tri mesiace ap.). Pri nedodržaní tejto povinnosti je zamestnávateľ povinný vrátiť úradu pomernú časť príspevku v súvislosti od doby poberania príspevku a doby udržania vytvoreného pracovného miesta. Zamestnávateľ tiež nemôže zamestnanca na takto vytvorenom pracovnom mieste dočasne prideľovať na výkon práce k inému, užívateľskému zamestnávateľovi.

Výška príspevku je stanovená diferencovane podľa priemernej miery evidovanej nezamestnanosti, pre Bratislavský kraj sa poskytuje z rozpočtovaných prostriedkov štátneho rozpočtu, pre ostatné kraje/okresy sa na financovaní podieľa aj čerpanie štrukturálnych fondov.

Mesačná výška príspevku pri týždennom pracovnom čase (pri kratšom čase sa pomerne kráti) je:

- pre bratislavský kraj v sume preddavku na poistné na povinné verejné zdravotné poistenie, poistného na sociálne poistenie a povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie platených zamestnávateľom mesačne zo mzdy zamestnanca, najviac 30 % priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roku, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje,

- pre ostatné kraje

a.) v okresoch s priemernou mierou evidovanej nezamestnanosti nižšou alebo rovnakou ako je celoslovenský priemer v kalendárnom roku, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje, 70 % z celkovej ceny práce zamestnanca, najviac 50 % priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roku, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje,

b.) v okresoch s priemernou mierou evidovanej nezamestnanosti vyššou ako je celoslovenský priemer v kalendárnom roku, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje, 80 % z celkovej ceny práce zamestnanca, najviac 60 % priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roku, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje.

Z uvedeného vyplýva, že najvyššia výška príspevku bude poskytovaná okresom s priemernou mierou evidovanej nezamestnanosti vyššou ako je celoslovenský priemer v kalendárnom roku, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje.

Priemernú evidovanú mieru nezamestnanosti možno orientačne stanoviť na základe údajov Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny SR na úrovni 12,7% za rok 2014 (údaje za obdobie január – september 2014). V súvislosti s mesačnou štatistikou o počte a štruktúre uchádzačov o zamestnanie, zverejňovanou Ústredím práce, možno konštatovať, že nad stanovenou priemernou evidovanou mierou nezamestnanosti sú všetky okresy Prešovského kraja (priemerná nezamestnanosť v kraji 17,48%); Košického kraja (priemerná nezamestnanosť v kraji 16,25%), okrem okresov Košice I., II., III., IV., kde je úroveň nezamestnanosti nižšia ako je priemer SR; a Banskobystrického kraja (priemerná nezamestnanosť v kraji 17,28%). Okresy Trnavského (8,32%), Trenčianskeho (9,70%) a Žilinského kraja (10,95) sú pod priemernou mierou evidovanej nezamestnanosti v Slovenskej republike. Bratislavský kraj a jeho okresy sú na tom najlepšie, miera evidovanej nezamestnanosti je od 6,66% do 5,18%.

Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny počíta s podporou nezamestnaných mladých vo veku 25 - 29 rokov aj v Bratislavskom kraji, na ich podporu sú vyčlenené finančné prostriedky len zo štátneho rozpočtu – 3 milióny eur/ročne. Výška príspevku je určená na úhradu súm preddavku na zdravotné a sociálne poistenie, najviac však do výšky 30%  priemernej mzdy v národnom hospodárstve SR za I. až III. štvrťrok roku 2014. Štatistický úrad zverejnil k 29. 9. 2014 údaje o priemernej mesačnej mzde v hospodárstve SR, zatiaľ vo výške 839 eur (za I. a II. Q 2014), teda predpokladaná suma príspevku pre Bratislavský kraj/okresy môže byť najviac cca do 252 eur.

Na podporu tvorby prvého pracovného miesta v ostatných krajoch / okresoch je stanovený iný mechanizmus. Tieto príspevky sú hradené z 85% zo štrukturálneho fondu EÚ (operačný program Ľudské zdroje) a z 15% z rozpočtu SR.

Zamestnávatelia v okresoch s priemernou mierou nezamestnanosti nižšou alebo rovnakou ako je priemer Slovenskej republiky si môžu uplatniť žiadosť o príspevok maximálne do výšky 50% priemernej mzdy v hospodárstve SR – teda orientačne do výšky 420 eur.

Zamestnávatelia v okresoch s evidovanou mierou nezamestnanosti vyššou ako je priemer Slovenskej republiky si môžu uplatniť žiadosť o príspevok maximálne do výšky 60% priemernej mzdy – teda približne do výšky 503 eur.

Ministerstvo práce predpokladá efektívnosť vytvorenia pracovných miest v počte 6 400 zamestnaných mladých ľudí do veku do 29 rokov za rok 2015 a v rokoch 2016-2017 cez        8 200 až 8 600 takto vytvorených pracovných miest. Predpokladané finančné náklady na takto vytvorené miesta počítajú so sumou viac ako 20 miliónov eur pre rok 2015.

Zámerom zavedenia príspevku na podporu vytvorenia pracovného miesta v prvom pravidelne platenom zamestnaní je snaha o účinné riešenie vysokej, viac ako 30% nezamestnanosti mladých ľudí vo veku do 29 rokov na Slovensku. V súlade so záväzkami Slovenskej republiky vo vzťahu k Odporúčaniu Rady o zavedení záruky pre mladých ľudí z apríla 2013 sa vláda SR snaží dať týmto zárukám legislatívny rámec a rozšíriť opatrenia trhu práce v zákone o službách zamestnanosti o ďalšie aktívne opatrenie trhu práce.

Rýchly vstup do zákonov

Bezpečnosť práce

Dane a účtovníctvo

Doprava, logistika

Ekológia

Mzdy, personalistika

Nezisková sféra

Nehnuteľnosti

Stavebníctvo

Školstvo

Zdravotníctvo

PRAKTICKÉ INFORMÁCIE
Najbližšia daňová povinnosť
25.4.2024 - Odvody

Ďalšie povinnosti pre tento deň...
Cestovné náhrady

Stravné v SR od 1.10.2023

Opatrenie č. 368/2023 Z. z. o sumách stravného

5 - 12 hodín

7,80 €

12 - 18 hodín

11,60 €

nad 18 hodín

17,40 €

Stravné v SR od 1.6.2023

Opatrenie č. 171/2023 Z. z. o sumách stravného

5 - 12 hodín 7,30 €
12 - 18 hodín 10,90 €
nad 18 hodín 16,40 €

 

ostatné