Zmeny účinné v Zákonníku práce od 1.9.2015
- Zmena na základe zákona č. 61/2015 Z. z. zákona z 12. marca 2015 o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov
V súvislosti s novým zákonom o odbornom vzdelávaní sa od 1.9.2015 mení §53 Zákonníka práce, ktorý sa týka uzatvorenia zmluvy so žiakom strednej odbornej školy alebo so žiakom stredného odborného učilištia. Ide o zmenenú právnu úpravu, nie úplne novú právnu úpravu.
V princípe zamestnávateľ môže so žiakom strednej odbornej školy alebo odborného učilišťa, najskôr v deň, keď žiak dovŕši 15 rokov veku, uzatvoriť zmluvu o budúcej pracovnej zmluve (predtým išlo uzatvorenie pracovnej zmluvy po úspešnom skončení štúdia).
Predmetom záväzku v zmluve je:
- záväzok zamestnávateľa, že žiaka po vykonaní záverečnej skúšky, maturitnej skúšky alebo absolventskej skúšky prijme do pracovného pomeru, a
- záväzok žiaka, že sa stane zamestnávateľovým zamestnancom.
V tejto súvislosti ale podľa § 53 ods. 2 Zákonníka práce súčasťou zmluvy o budúcej pracovnej zmluve je záväzok žiaka strednej odbornej školy alebo odborného učilišťa, že
- po vykonaní záverečnej skúšky, maturitnej skúšky alebo absolventskej skúšky zotrvá u zamestnávateľa v pracovnom pomere po určitú dobu, najviac tri roky,
- alebo zamestnávateľ môže požadovať od neho úhradu nákladov, ktoré vynaložil na jeho prípravu na povolanie v učebnom odbore alebo v študijnom odbore.
Do obdobia zotrvania v pracovnom pomere sa nezapočítavajú obdobia uvedené v §155 ods. 4.
Skúšobnú dobu v tomto prípade (pozn. t.j. v pracovnej zmluve) nemožno dohodnúť.
Dohodnutý druh práce musí zodpovedať kvalifikácii, ktorú žiak získa absolvovaním učebného odboru alebo študijného odboru.
Zmluva o budúcej pracovnej zmluve sa uzatvára so súhlasom zákonného zástupcu, inak je neplatná.
Uzatvorenie pracovnej zmluvy môže zamestnávateľ odmietnuť,
- ak nemá pre žiaka vhodnú prácu, pretože sa menia jeho úlohy,
- pre zdravotnú nespôsobilosť žiaka vykonávať prácu zodpovedajúcu kvalifikácii, ktorú žiak získal absolvovaním učebného odboru alebo študijného odboru, alebo
- ak žiak nesplnil podmienky klasifikácie a hodnotenia (pozn. oproti platnému stavu ide o preformulovanie tejto výnimky) a tieto podmienky boli dohodnuté v zmluve o budúcej pracovnej zmluve.
V § 53 sa už nebude hovoriť o úhrade primeraných nákladov ale o úhrade nákladov.
- Zmena na základe zákona č. 14/2015 Z. z. z 28. januára 2015, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Ide o poslednú zo zmien v agentúrnom zamestnávaní. Končí sa ňou postup podľa prechodných ustanovení §252l Zákonníka práce a aplikuje sa postup podľa § 63 Zákonníka práce.
Zmenou sa zavádza osobitný výpovedný dôvod = zamestnanec sa stane pre agentúru dočasného zamestnávania nadbytočný z dôvodu jeho predčasného vrátenia/predčasného skončenia dočasného pridelenia. Podľa § 63 ods. 1 písm. b) Zákonníka práce „zamestnávateľ môže dať zamestnancovi výpoveď iba z dôvodov, ak ... b) sa zamestnanec stane nadbytočný vzhľadom na písomné rozhodnutie zamestnávateľa alebo príslušného orgánu o zmene jeho úloh, technického vybavenia alebo o znížení stavu zamestnancov s cieľom zabezpečiť efektívnosť práce alebo o iných organizačných zmenách a zamestnávateľ, ktorý je agentúrou dočasného zamestnávania, aj ak sa zamestnanec stane nadbytočným vzhľadom na skončenie dočasného pridelenia podľa § 58 pred uplynutím doby, na ktorú bol dohodnutý pracovný pomer na určitú dobu...“
Nový dôvod vychádza z toho, že agentúra dočasného zamestnávania zamestnávala zamestnanca na účel jeho dočasného pridelenia a jeho vrátením sa od užívateľského zamestnávateľa už preňho nemusí mať prácu (nemusí tu byť možnosť dočasného pridelenia alebo zamestnanec s ním nemusí súhlasiť). Platia tu zároveň ostatné pravidlá pre výpoveď (okrem ponukovej povinnosti), napr. vyhotovenie výpovede (písomná, uvedenie dôvodu, nezameniteľnosť dôvodu), doručenie výpovede, výpovedná doba a jej plynutie. Zamestnancovi by patrilo odstupné podľa § 76 ods. 1 alebo 2 Zákonníka práce (pri výpovedi – ak sa naňho kvalifikuje z hľadiska dĺžky trvania pracovného pomeru, pričom pracovný pomer môže trvať dlhšie, ako je doba konkrétneho pridelenia).
V tejto súvislosti zákon vylučuje pri postupe podľa § 63 ods. 1 písm. b) (Zákonníka práce), aby agentúra dočasného zamestnávania bola povinná ponúknuť zamestnancovi inú vhodnú prácu (§ 63 ods. 2 Zákonníka práce), a to z dôvodu, že agentúra zamestnáva zamestnanca na účel jeho dočasného pridelenia a realizácia ponukovej povinnosti voči vlastným miestam u seba nedáva zmysel a v prípade ponukovej povinnosti u klientov by išlo o neprimeranú záťaž.