dnes je 25.4.2024

Input:

č. 1/2014 Zb. ÚS, DANE AKO PREDMET ÚSTAVNÉHO PRIESKUMU

č. 1/2014 Zb. ÚS
PL. ÚS 5/2012
DANE AKO PREDMET ÚSTAVNÉHO PRIESKUMU
ÚZEMNÁ SAMOSPRÁVA AKO ÚSTAVOU CHRÁNENÁ HODNOTA A ŠTÁTNY
DOZOR NAD JEJ VÝKONOM
Sféra daní patrí do okruhu „politických otázok“, vo vzťahu ku ktorým treba rešpektovať vyššiu mieru autonómie zákonodarcu, čo sa musí prejaviť v intenzite (rozsahu), vecnom zameraní a metodike ústavného prieskumu.
Územná samospráva je jedna zo základných demokratických hodnôt, ktorej ústavodarca garantuje privilegovanú ochranu (čl. 127a Ústavy Slovenskej republiky, ďalej len „ústava“).
Štátny dozor nad výkonom územnej samosprávy je zverený orgánom súdneho typu, teda orgánom, ktorých nezávislosť je výslovne deklarovaná ústavou a ústavou aj garantovaná. Inštitucionálny model súdnej kontroly územnej samosprávy je charakteristický pre demokratický a právny štát, ktorý je na jednej strane základnou právnou zárukou rešpektovania v ústave deklarovanej a osobitnými zákonmi konkretizovanej autonómie (samostatnosti) obcí a vyšších územných celkov pri rozhodovaní o miestnych záležitostiach a na strane druhej tiež základnou právnou zárukou toho, že subjekty územnej samosprávy budú pôsobiť (vykonávať svoje právomoci) v ústavou a osobitnými zákonmi ustanovených právnych rámcoch (limitoch).
(Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 5/2012 z 22. januára 2014)
Ústavný súd Slovenskej republiky na verejnom zasadnutí 22. januára 2014 v pléne zloženom z predsedníčky Ivetty Macejkovej a zo sudcov Jána Auxta, Petra Brňáka, Ľubomíra Dobríka, Ľudmily Gajdošíkovej, Juraja Horvátha, Sergeja Kohuta, Milana Ľalíka, Jána Lubyho, Lajosa Mészárosa, Marianny Mochnáčovej, Ladislava Orosza (sudca spravodajca) a Rudolfa Tkáčika o návrhu skupiny 34 poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, zastúpených advokátom Mgr. Š. J., K., na začatie konania podľa čl. 125 ods. 1 písm. a) Ústavy Slovenskej republiky vo veci namietaného nesúladu ustanovení § 8 ods. 2 druhej a tretej vety, § 12 ods. 2 druhej a tretej vety a § 17 ods. 2 písm. l) zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov s čl. 1 ods. 1, čl. 2 ods. 2, čl. 12 ods. 4, čl. 13 ods. 1 písm. a), ods. 2 a 4, čl. 20 ods. 1a čl. 35 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky takto
rozhodol:
Návrhu skupiny 34 poslancov Národnej rady Slovenskej republiky nevyhovuje.
Odôvodnenie:
I.
Ústavnému súdu Slovenskej republiky (ďalej len „ústavný súd“) bol 9. marca 2012 doručený návrh skupiny 34 poslancov Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „navrhovatelia“ alebo „skupina poslancov“), zastúpených advokátom Mgr. Š. J., K., na začatie konania podľa čl. 125 ods. 1 písm. a) a c) Ústavy Slovenskej republiky (ďalej aj „ústava“), ktorým sa domáhajú vyslovenia nesúladu ustanovení § 8 ods. 2 druhej a tretej vety, § 12 ods. 2 druhej a tretej vety a § 17 ods. 2 písm. l) zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o miestnych daniach“), ako aj ustanovení § 2 ods. 4 písm. a) a b) a § 4 ods. 1 písm. k) Všeobecne záväzného nariadenia (ďalej len