dnes je 27.4.2024

Input:

č. 6/2019 Zb. rozh.

č. 6/2019 Zb. rozh.
ROZHODNUTIE
I. Funkcia starostu je nezlučiteľná s vykonávaním štátnej služby (ustanovenie § 69 ods. 2 zákona č. 400/2009 Z.z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov), a preto, ak občan v štátnej službe colníka bol zvolený do funkcie starostu obce, výkon funkcie colníka sa ex lege prerušuje na čas výkonu volenej platenej funkcie v orgánoch územnej samosprávy (§ 41 ods. 2 písm. p) zákona č. 200/1998 Z.z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení neskorších predpisov).
II. Funkcia starostu obce je volenou a platenou funkciou. V prípade, ak je starostovi obce v zmysle zákona č. 253/1994 Z.z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v znení neskorších predpisov (§ 4 ods. 7) po jeho výslovnom predchádzajúcom súhlase znížený plat na 0-násobok, nemožno túto skutočnosť vykladať v tom zmysle, že funkcia starostu obce je v takomto prípade funkciou neplatenou.
(Rozsudok Najvyššieho súdu Slovenskej republiky z 31. januára 2018, sp. zn. 6Sžo/5/2017)
Krajský súd v P. (ďalej len „krajský súd“) rozsudkom č. k. 2S/22/2015-36 z 26. februára 2016 podľa § 250j ods. 1 zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok (ďalej len „OSP“) ako nedôvodnú zamietol žalobu, ktorou sa žalobca domáhal preskúmania zákonnosti rozhodnutia z 27. marca 2015, ktorým žalovaný podľa § 232 ods. 4 zákona č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov (ďalej len „zákon o štátnej službe colníkov“) zamietol odvolanie žalobcu a potvrdil rozhodnutie generálneho riaditeľa sekcie daňovej a colnej Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky z 12. januára 2015.
Prvostupňovým rozhodnutím generálneho riaditeľa sekcie daňovej a colnej Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky z 12. januára 2015 bol žalobca podľa § 38 ods. 1 a 5 veta prvá a § 41 ods. 1 písm. c) zákona o štátnej službe colníkov zaradený do neplatenej zálohy dňom 21. januára 2015 a súčasne bol žalobca podľa § 38 ods. 5 veta druhá zákona o štátnej službe colníkov odvolaný dňom 20. januára 2015 z doterajšej funkcie starší referent špecialista oddelenia výmeny informácií o rizikách Poprad, odboru riadenia rizík a operačných činností, sekcie daňovej a colnej Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky z dôvodu, že bol dňa 15. novembra 2014 zvolený za starostu obce V., čo je volená platená funkcia v orgánoch územnej samosprávy [§ 41 ods. 2 písm. p) zákona o štátnej službe colníkov], a to aj napriek skutočnosti, že uznesením z ustanovujúceho zasadnutia obecného zastupiteľstva obce V. z 15. decembra 2014 bolo žalobcovi v zmysle § 4 ods. 7 zákona č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest (ďalej len „zákon o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest“) po jeho predchádzajúcom súhlase schválené zníženie jeho platu starostu z 1,49-násobku na 0-násobok do odvolania.
V odôvodnení rozsudku krajský súd uviedol, že funkcia starostu obce je vzhľadom na § 3 ods. 1 zákona o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest volená platená funkcia v