dnes je 4.7.2025

Input:

č. 136/2004 Zb. ÚS, Zásah do vecí samosprávy

č. 136/2004 Zb. ÚS
IV. ÚS 333/04
Zásah do vecí samosprávy
K nezákonnému zásahu orgánu verejnej moci do vecí územnej samosprávy nemôže dôjsť legislatívnou činnosťou Národnej rady Slovenskej republiky.
(Uznesenie Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. IV. ÚS 333/04 z 27. októbra 2004)
Ústavný súd Slovenskej republiky na neverejnom zasadnutí senátu 27. októbra 2004 predbežne prerokoval sťažnosť mesta M., zastúpeného primátorom Ing. S. B., M., právne zastúpeného advokátom JUDr. V. J., M., ktorou namietal, že ustanovením § 4 zákona č. 597/2003 Z.z. o financovaní základných, stredných škôl a školských zariadení v znení zákona č. 523/2004 Z.z. bolo zasiahnuté do veci územnej samosprávy mesta M., a takto
rozhodol:
Sťažnosť mesta M. odmieta ako zjavne neopodstatnenú.
Odôvodnenie:
I.
Ústavnému súdu Slovenskej republiky (ďalej len „ústavný súd“) bola 13. augusta 2004 doručená sťažnosť mesta M. (ďalej len „sťažovateľ“), ktorou namietalo, že ustanovením § 4 zákona č. 597/2003 Z.z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení zákona č. 523/2004 Z.z. (ďalej len „zákon o financovaní škôl“) bolo zasiahnuté do veci územnej samosprávy mesta M.
Neústavný a nezákonný zásah do veci samosprávy vidí sťažovateľ v tom, že s «účinnosťou od 1. júla 2002 v zmysle § 1 a § 2 písm. g) zákona č. 416/2000 Z.z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa upravil prechod pôsobností - výkon štátnej správy na úseku škôl a školských zariadení na obce. Systém financovania preneseného výkonu štátnej správy v oblasti základného školstva upravuje s účinnosťou od 1. januára 2004 zákon č. 597/2003 Z.z. o financovaní základných škôl, (...) v predchádzajúcej právnej úprave zákon č. 506/2001 Z.z. Podľa § 1 ods. 1 písm. a) zákona č. 597/2003 Z.z. „právo na bezplatné vzdelanie zaručuje Slovenská republika občanom v školách zriaďovaných podľa osobitných predpisov, pre ktoré zo štátneho rozpočtu podľa tohto zákona zabezpečuje financovanie výchovno-vzdelávacieho procesu, prevádzky a riešenia havarijných situácií.“ Podľa § 4 zákona o financovaní škôl objem finančných prostriedkov poskytnutých zriaďovateľom škôl vychádza z normatívne určených finančných príspevkov pre jednotlivé školy. Pri ich určovaní sa vychádza z počtu žiakov a normatívov na žiaka pre jednotlivé druhy a typy škôl. Normatív určuje ročný objem finančného príspevku na jedného žiaka a pozostáva zo mzdového normatívu a prevádzkového normatívu. Tieto uvedené finančné prostriedky poskytnuté obciam ako zriaďovateľom škôl sa chápu ako prostriedky na financovanie preneseného výkonu štátnej správy, ale nepredstavujú náklady preneseného výkonu štátnej správy, ktoré v zmysle Ústavy SR uhrádza štát».
Podľa sťažovateľa Ústava Slovenskej republiky (ďalej len „ústava“) «na jednej strane zaručuje, že náklady pri prenesených kompetenciách uhrádza štát, ale na strane druhej tieto náklady vyjadruje v zákone o financovaní základných škôl prostredníctvom normatívov, pričom takto zvolané kritérium - normatív, nie je vyjadrením skutočne potrebných nákladov na