Predchádzajúci
Nasledujúci
č. 9/2020 Zb. rozh.
NAKLADANIE S FINANČNÝMI PROSTRIEDKAMI OBCE
Je potrebné dôsledne rozlišovať medzi výkonom samosprávnej pôsobnosti obce a výkonom štátnej správy obcou, čo sa prejavuje aj vo sfére jej nakladania s finančnými prostriedkami.
Pri výkone samosprávy, ktorá je prioritne financovaná z vlastných príjmov obce, a tie tvorí aj výnos z podielových daní podľa zákona o alokácii výnosu z dane, možno povinnosti obci stanovovať iba zákonom a v súlade s čl. 2 ods. 3 Ústavy Slovenskej republiky ju nemožno nútiť konať, čo jej zákon neukladá. O použití vlastných príjmov rozpočtu obce rozhoduje obec samostatne (čl. 65 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky a § 5 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov).
Naopak, pri výkone štátnej správy je obec viazaná čl. 2 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky a môže konať výlučne tak, ako ustanoví zákon. Prenesený výkon štátnej správy je financovaný zo štátneho rozpočtu, prevažne z rozpočtovej kapitoly toho ministerstva, ktoré zabezpečuje správu na dotknutom úseku. Dotácie zo štátneho rozpočtu tvoria účtovné príjmy rozpočtu obce, nie sú však jej vlastnými príjmami, s ktorými môže voľne nakladať, a musia byť vynaložené podľa rozpočtových pravidiel na stanovený účel (§ 5 ods. 1 a 3 posledná veta zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov).
Definičným znakom ústavného pojmu vyznamenanie je právo nosiť insígnie tohto ocenenia.
(Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky č. k. II. ÚS 163/2019 zo 16. januára 2020)
Ústavný súd Slovenskej republiky na neverejnom zasadnutí 16. januára 2020 v senáte zloženom z predsedu senátu Ľuboša Szigetiho, zo sudkyne Jany Laššákovej a zo sudcu Petra Molnára (sudca spravodajca) o ústavnej sťažnosti občianskeho združenia Slovenská regionálna spoločnosť, o. z., Ambroseho 8, Bratislava, IČO 31 802 923, zastúpeného advokátskou kanceláriou GARANT PARTNER legal s. r. o., Einsteinova 21, Bratislava, v mene ktorej koná konateľ a advokát JUDr. Peter Haňdiak, vo veci namietaného porušenia čl. 12 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky, základného práva vlastniť majetok podľa čl. 20 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, na súdnu ochranu podľa čl. 46 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky, práva na spravodlivé súdne konanie podľa čl. 6 ods. 1 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd a práva na ochranu majetku podľa čl. 1 Dodatkového protokolu k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd uznesením Najvyššieho súdu Slovenskej republiky sp. zn. 10 Sžk 46/2018 z 10. decembra 2018 takto
rozhodol:
Ústavnej sťažnosti občianskeho združenia Slovenská regionálna spoločnosť, o. z., nevyhovuje.
Z odôvodnenia:
I.
Odôvodnenie návrhu na začatie konania o súlade právnych predpisov
1. Ústavný súd Slovenskej republiky (ďalej len ústavný súd) uznesením č. k. II. ÚS 163/2019-19 z 27. júna 2019 prijal na ďalšie konanie sťažnosť občianskeho združenia Slovenská regionálna spoločnosť, o. z., Ambroseho 8, Bratislava, IČO 31 802 923 (ďalej len sťažovateľka), vo veci namietaného porušenia čl. 12 ods. 2…